Print Friendly, PDF & Email

Met het realiseren van het Rijtuigenmuseum Valkenswaard gaat een lang gekoesterde wens in vervulling. We nemen u graag even mee terug in de tijd…

Passie voor paarden en rijtuigen

Het is december 1929. Christiaan van den Heuvel wordt geboren als oudste zoon van een bekende bakker in Valkenswaard, een dorp in het zuiden van Nederland. Als kleine jongen al maakte hij zijn eigen koets voor zijn geit. Zo werd de interesse voor het mennen en het bouwen van rijtuigen geboren. Zijn vader gaf hem de kans vele opleidingen te volgen en hij studeerde uiteindelijk af aan de universiteit.
 Hij ontmoette zijn vrouw Elisabeth. Zij groeide op tussen paarden en rijtuigen. Christiaan zag de zwarte Gelderlanders en de Grey's in de stallen en de antieke rijtuigen. Dit wakkerde zijn belangstelling voor deze wereld nog meer aan. Hij en Elisabeth genoten van de vele ritten samen op de rug van het paard, evenals de vele ritten die ze maakten met diverse rijtuigen en een tweespan paarden, wat in die tijd niet gebruikelijk was.

Van bakkerszoon tot rijtuigbouwer

Christiaan startte een eigen bedrijf in nieuwe rijtuigen, waarbij in de jaren ‘70 ook de wereldwijde handel op gang kwam met verzamelaars van antieke rijtuigen. Er ontstond internationaal een levendige handel in antieke rijtuigen en ook de restauratie daarvan. De zaken liepen goed. Christiaan bevond zich al snel in de positie dat hij het zich kon veroorloven om de mooiste en meest bijzondere rijtuigen te behouden. Het is deze passie voor het vak en oog voor authentieke materialen, die het mogelijk maakte om een waardevolle collectie op te bouwen. De tijd is aangebroken om deze collectie met u te delen.

2013-11-16 00.11.01

Uitgebreide collectie

Gedurende dertig jaar zijn er mooie spullen verzameld, bewaard, gerestaureerd en gekoesterd. Het Nederlands cultureel erfgoed is goed bewaard gebleven voor het nageslacht. Momenteel bevat de collectie van Chr. van den Heuvel & Zonen vele antieke rijtuigen van met name Nederlandse, Belgische en Franse makelij, waaronder enkele zeer zeldzame en eersteklas exemplaren.

Rijtuigmuseum Valkenswaard

Al jarenlang was het Christiaans grote wens om een breed publiek te laten genieten van zijn zorgvuldig opgebouwde collectie, maar helaas heeft hij de realisatie van ‘zijn’ museum niet mogen meemaken. Het hele traject van plan tot museum heeft uiteindelijk maar liefst zestien jaar geduurd. Christiaan van den Heuvel stierf in 2004.

Inmiddels zijn zijn drie zoons Frits, Henri en Eric van den Heuvel in hun vaders voetsporen getreden en kunt u genieten van al het moois dat Rijtuigenmuseum Valkenswaard te bieden heeft.

Directors Frits, Eric and Henri